Mitt liv

Alla inlägg under november 2008

Av Ulle W - 29 november 2008 21:54

Härmed bjuder jag på helgens babe...


http://www.xpl.se/single-ladies.html

Av Ulle W - 28 november 2008 19:16

Vet ni hur underbart skönt det är att ha så några marsvin att sköta om? Snacka om kvalitetstid med djuren! Jag verkligen njuter att kunna pyssla om varenda en en stund varje dag. Igår klippte jag klorna på alla och det tog inte lång stund. Tyvärr har flocken reducerats med två stycken under den senaste veckan...en av dutchungarna hittade jag död, såklart hanen som var tingad som pettis till en jättetrevlig familj. Sen igår hittade jag goldenhanen, som skulle flytta till K, stendöd.

Jag har nu ett riktigt dilemma. Har två vuxna hanar som är tvugna att bo ensamma i varsinn bur. Dessa två går inte ihop, har testat med ett trasigt öra och en blodig läpp som resultat. Undrar om det möjligtvis finns någon som har två små hanar som jag kan låna ett tag, med full returrätt? Gillar verkligen inte att behöva ha marsvin gå själva...men just nu har jag inga småhanar och inga kullar på gång. Så om jag kunde låna två sällskapspojkar av nån vore det toppen!


Har anmält till Västeråsutställningen och det blev ett litet gäng iallafall som får följa med:

JumJums Fates Warning, junior Self PE goldenhona i ras

Sommarnattens Evelina, DE golden Dutch senior i ras

Sch JumJums Grace i pet och i grupp med sin son SCh Jaguar och i sin tur hans son Yohannes....3 generationer JumJums PE goldencrestar...cooolt

JumJums Ella, virvelhona i pet.

Sen vetisjutton om jag har nåt att ställa framöver, så till Kista kommer jag nog att åka utan djur, bara för att vara sekreterare och att umgås =)


Men så här ser min marsvinsflock ut för tillfället:

SCh JumJums Grace, eng crested PE Golden som lever livet som en tjock och go pensionär.

JumJums Fates Warning, liten PE goldenhona som flyttar i samband med Västeråsutställningen.

JumJums Sahara, self DE goldenhona som blivit kvar här pga en mkt oseriös köpare (tingat, tingat, tingad och verkat jätteintresserad, jag hämtar då och då och då för att sen bli knäpptysk och vägra svara på mail och telefon)

SCh Mumindalens Melina, self PE golden, pensionär som verkligen är skruttig och som jag trott ska trilla av pinn både en och 8 ggr, men som hänger kvar och trots allt är pigg. Så hon får hänga med så länge gnistan finns kvar! Men hon är knotig som en spjälstaket, men jag har inte mage att ta bort henne så länge hon äter och verkar lycklig.

JumJums Ella, virvelhona, nästan helvit med en liten svart fläck i pannan och vackra blåa ögon. Ella är dotter Jennies kelmarsvin. Ella är född tam och social. Hon är ofta inne i huset och springer omkring. Ibland får hon agera docka och finna sej i att bli nedbäddad i docksängen med diverse kläder på sej. Men hon gillar att bli ompysslad och har aldrig protesterat. Ella är även en hejare på att äta gurka!

Sommarnattens Evelina, DE golden dutchhona som jag gillar mycket. Mkt fin typ (för att vara dutch) och stora vackra mörka ögon. Lite spattig i humöret. Parade henne med en av mina fina stora self goldenhanar i höstas, men tyvärr tog det sej inte. Hade tänkt mej att det skulle bli dutchbärande ungar där för att förbättra färg och typ =(.

Sommarnattens Jonna, oxå hon en DE golden dutch, en av de som jag så spontant ropade in på SMauktionen) Jonna har mkt bra goldenfärg, dock lite lång typ samt en vit fläck på "musen" vilket tyvärr gör henne icke utställningsbar. Men som avelshona duger hon alldeles utmärkt. Hon är mamma åt JumJums första dutchkull som föddes härom veckan.


Fodervärdsmarsvin, ägare Jenny Nilsson. Dessa honor har bott hos mej sen i maj, men snart kommer dom flytta hem till sin ägare igen (ja jag kommer sakna dom, för dom är himla goa och trevliga alla tre)

 SCh Asterex Acapella, golden dutch teddyhona.

Dalkullans Cortina, goag/go/whroan teddyhona.

Grey Scales Kyrkråtta, alias Attackbävern...nåt så elakt och bitchigt i marsvinväg jag aldrig mött! Hon styr och domderar med järnhand över de andra honorna =) Så fort det uppstår minsta lilla bråk så är hon där och styr upp. Så henne kommer jag sakna enormt!


Åsså har vi de två pojkarna

JumJums Farbror Blitz, långhårig virvel bl/go/wh, född i våran allra första kull i augusti -03. Blitz är mitt hjärtegryn, får han inte sin dagliga nospuss av mej så blir han supersur och hackar tänder. När han dör kommer jag utfärda landssorg, bara så ni vet!

Sommarnattens Henrik, DE golden dutchhane som oxå han ropades in där på SMauktionen. Henrik är till salu.


Det var dom det!





Av Ulle W - 25 november 2008 15:00

Jag skrev klar min artikel och skickade in den till en journalist som skriver om det här med maten i skolan/förskolan. Det tog inte lång tid innan hon ringde upp mej och ville få en intervju. Så nån dag här framöver kommer jag med i tidningen =)


Vidare har mäklaren varit här idag och fotat huset, så nu börjar det bli allvar det här med att sälja!

Av Ulle W - 25 november 2008 08:23

Yes! Ingen feber idag...gör som barnen och tar en feberfri dag innan jag återvänder till jobbet igen =)

Ska skriva klart min artikel till tidningen, som jag skrivit på ett tag nu, och skicka iväg. Har skrivit om hur det här med maten fungerar på förskolan. Vilken otroligt sunkig mat vi får, till största delen halvfabrikat med en massa tillsatser, eller köttfärssås som är lagad 4 dagar tidigare.

Köket jag ansvarar för är ett sk mottagningskök, dvs jag lagar ingen mat själv utan får den dan innan den ska ätas, från ett centralkök.


Vilken förälder skulle ens komma på tanken att på fredag förmiddag ställa sej vid spisen och laga köttfärssås, ställa in den i kylskåpet med syfte att servera sen på tisdagen veckan efter??? Men så fungerar det hos majoriteten av Faluns förskolor....låter det gott? Nej, tänkte väl det...

Av Ulle W - 24 november 2008 12:23

Hemma från jobbet och är sjuk. Fortfarande feber till och från och ont i hela kroppen...rätt mysigt att inte behöva ge sej ut i snövädret. Här i Grycksbo snöar det väl mer "normalt" än vad det gör utmed östkusten.


Fick ett reklamblad från Plantagen med morgontidningen. På baksidan är det bild på två julgranar, en rödgran och en kungsgran, och så pris på dessa i olika höjder. Men sen står nåt rätt intressant att läsa...

"Alla våra granar är kvalitetssäkrade och noggrannt utvalda av vår heltidsanställda expert".

Vaddå kvalitetessäkad? Hur sjutton kvalitetssäkrar man en julgran? Vad är det man kollar på, liksom? Måste den ha rätt grön färg, lukta rätt, inte vara sned och vind, ha rätt antal grenar, kvista och barr...osv osv?

Och vad ända in i h-vete gör en heltidsanställd expert för nåt? Menar dom på Plantagen, på fullaste allvar att dom har en person som klaffsar runt i Sveriges skogar och väljer ut varenda gran för sej?? Eller är det den här personen som oxå utför den här kvalitetssäkringen innan denne tar fram yxan och hugger till?

Undrar just vad den här experten har för lön?

Eller vad polarna säger när de träffas på stan...

-"Men tjena! Vad sysslar du med nu för tiden då?"

"-Jo, jag är heltidsanställd på Plantagen som julgransexpert. Tyvärr lite säsongsbetonat, men va fan, det är ju ett jobb!"


Ett annat lite udda jobb som jag alltid kommer att minnas, var för några år sen när jag kollade på de lokala nyheterna. Då är det en intervju med Folke 63 år som jobbar som kottplockare! Jo, du läste rätt KOTTPLOCKARE...

Folke gick först runt i skogen och plockade grankottar, (eller det kan ha varit tallkottar oxå, minns inte riktigt) sen gick Folke ut på ett enormt kalhygge och kastade ut dom här kottarna så gran/tallfröna skulle sprida sej och bli nya små träd på det här kalhygget. Undrar just vad Folke hade för lön?

En sak som då måste vara helt säkert, är att Folke och den här julgransexperten måste tillhöra samma fackförbund.

 Fackförundet VSVOT.. "Vi som värnar om träden"


Nu har jag skrivit så där mycket så fingrarna är alldeles sladdriga igen...undrar om febern går ner om man går ut och gör en snöängel...naken?


Av Ulle W - 23 november 2008 11:58

Jag är sjuk...feber, ont i huvudet och halsen...var på en mkt trevlig julfest igår med mannens jobb, och nej, det är inte pga denna som jag är sjuk idag eftersom det var jag som var chaufför ;)

Skulle hjälpa mamma med flytten idag, men mannen tog tag i detta och är nu där och byffar och bär.


Är inne i en Sporespel period igen, köpte första expensionpacken som kom ut i veckan, med ännu mera delar till att bygga sina "monster" med. Himla kul!


Sen måste jag skvallra lite från utställningen i Skåneland igår. Vickan hade med sej fina Chill Out, satinhanen som hon fött upp, lämnade till djuraffären, togs tillbaka för ingen ville köpa honom, så han hamnade hos mej, och flyttade sen hem till Vickan igen...han är nu utställd 3 ggr med följande resultat, 89p Cert BIR-R, 89p Cert BIR BIS 6, 89p Cert....så nu är han champion!


Jag undrar just vart våran "routerfixare" tog vägen? SVENNNNNNEEEEEEEE! *ropar högt så det hörs till andra sidan riksvägen*


Nu orkar jag inte skriva mer, fingrarna är alldeles svaga och sladdriga....go middag...eller vad det nu är...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards