Mitt liv

Alla inlägg den 7 september 2008

Av Ulle W - 7 september 2008 20:09

Hela eftermiddagen har ägnats åt djuren. Maken har isolerat uteburens stora sovhus med frigolit, jag har lagt ett tjockt lager halm och spån på botten. Så har honorna fått flytta in och alla "överflödiga" hanar, dvs sådana som inte går i avel, är till salu och på tillväxt, fick flytta ut istället. Hanarna tyckte det var toppen att få nosa tjejdofter och kutade runt som galningar i den enorma buren. Tanken är att dom ska kunna gå ute så länge som möjligt. Med den isolerade bolådan ska dom kunna vara ute även om det är frost på nätterna. Jag är av den uppfattningen att marsvin klarar mkt mer kyla än vi tror. Så länge dom har något torrt och absolut dragfritt att ta skydd i så är nog inte frisk kyla några problem. Det blir lite av ett experiment, jag ser ju om dom ser ut att må dåligt av det.

Honorna såg lite fundersamma ut när dom fick komma in i sina burar igen. Lite smågnabb om vem som skulle bestämma i varje låda. De minsta honorna har ju aldrig varit inne, annat än när dom var nyfödda, så det blir en himla omställning för dessa att inte ha lika mycket space att röra sej på.


Blev några nya avelspar oxå.

Först dutchhonan som jag köpte i Valbo igår, hon sattes med min stora och fina goldenhane Molo Mak, tanken där är att tillverka dutchbärare för att förbättra typ och färg. Ett litet samarbete med Sommarnattens.

Sen blev det ett äkta dutchpar, Jonna fick flytta in hos unghanen Henrik. Han är inte riktigt 5 månader ännu, men har bra storlek så han är nog redo ändå.

Vidare fick Ramblin Rose, self PE golden flytta in hos Mickey Max, crestad RE golden.

Och Angcas Madrapore, self RE golden fick flytta in hos satinhanen Chill Out. Madde var superbrunstig så där tog det nog förhoppningsvis direkt!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards