Mitt liv

Alla inlägg under juni 2008

Av Ulle W - 24 juni 2008 19:48

En bild på dottern och våran missemoj, Brasse...missen växer så det knakar!


Av Ulle W - 24 juni 2008 19:32

Himlars så mycket jag hunnit med idag! Har jobbat, sen varit till den lokala handelsträdgården *gillar* och handlat en del fina blommor och planterat i fina krukor. Blev3 st krukor i olika storlekar som står på förstutrappen, sen 2 krukor som sitter på verandan på väggen. Blandade lite av varje, blev lila hänglobelia, några petunior i olika rosa nyanser, helt underbart vackra djupröda nejlikor, nån vinröd dahlia och en marguerit...attans så fint blev det.

Sen har jag hunnit med att trimma "alla" fyra pälsbollar som ska med till SM. Är liiiite tveksam om juniorhanen, Yohannes får följa med, han har lite för mkt babypäls kvar...nåja, jag trimmar honom färdigt så får vi se.

Har även plockat det obligatoriska gräset, samt städat ur huset i stora uteburen....

Har haft en trevlig familj här som köpt en liten goldenhane, som sällskap till deras ensamma 4åriga hane där hemma...sånt gillar jag =) när folk inser att deras marsvin faktiskt mår dålig av att vara ensam...


Vidare över till våran trädgård....den första november har vi bott här i vårat hus i 5 år. Har väl gjort lite sporadiska försök att "få till" trädgården, men inte riktigt kommit på hur jag vill ha det (mannen är fullkomligt ointresserad av allt vad trädgårdsarbete är)...men så har jag kommit på en massa idéer...vilket den senaste tiden resulterat i att riva ner gärdsgårn, flytta dit ett gäng buskar istället som tomtgräns, gjort ett nytt land med gula och fina ölandstokar samt flyttat dit en buske med vildvin....och idag har mannen (faktiskt självmant) klippt ner en mycket yvig och vildvuxen häck, med nått oidentiferbart, utmed ena kanten av tomten. Den här häcken har växt sej längre och längre in på gräsmattan, och nu när den är nerklippt så fick vi en massa nytt utrymme! Nu återstår att köra upp alla rötter med jordfräs och slänga ut lite gräsfrö så blir med ens gräsmattan större =)


Nästa trädgårdsprojekt är slänten på baksidan...där vet jag har varit ett fint potatisland på toppen och fina markväxande perenner....men allt detta är nu övervuxet med lupiner och annat tjafs...jag skulle vilja ha sådär snyggt i nivåer, med stockar, och fortfarande markväxande grejer...taklök är snyggt!Få se om det hinns med på semestern, eller om det blir ett projekt för nästa sommar....man kan ju inte ta allt på en gång!


Nu ska jag skaffa mej massor av vuxenpoäng genom att titta på Allsång på Skansen ;)

Av Ulle W - 22 juni 2008 20:08

För absolut första gången i mitt liv som marsvinsuppfödare så har glömt av att skriva upp datum när jag satte ihop hane/hona. Därför hade jag 0 koll på när Glimma skulle vara beräknad. Jag kände på henne lite igår, och konstaterade att hon var lite lite öppen sådär, i morse något mer öppen, så jag tänkte att det kommer nog bäbisar framåt nästa helg.

På eftermiddagen var det dax för burstädning, och jag började med att plocka ut allt hö i stora honburen (där dräktiga och honor med ungar bor). När jag lyfte på en hötuss så var det två små lockiga trynen som plirade emot mej! Glimma satt i en helt annan del av buren och verkade inte förstå nånting? Vid närmare koll av bäbblorna såg jag att det var två flickor, stora och knubbiga, en helt cream och en cream med lite vitt på nosen och i pannan. Så söta så man bara kan dööö! Dom har blivit döpta till Bertha och Blenda och båda stannar såklart kvar ;) Pappa till kullen är silveragoutihanen JumJums Othello (son till SCh Rospiggens Tändsticka/Björnstigens Dora)


Jag satte Glimma med ungar i en liten låda, så nu har hon i alla fall förstått att det är hennes ungar och pysslar och grejar med dom =)



Av Ulle W - 19 juni 2008 17:14

och fotat alla saludjur samt uppdaterat min hemsida *applåderar*

Så nu finns ett gäng med fina, och några mindre fina *host harkel* marsvin i olika åldrar till salu....

http://www.jumjums.se

Av Ulle W - 17 juni 2008 20:26

Äntligen är buren färdig! Fast den har varit klar sen i lördags, men här har bara regnat och regnat och då är det ju inte så skoj att fota.

Här ska alla honor som inte är dräktiga få bo hela sommaren, så länge temperaturen tillåter.


Först hela buren


Sen från en annan vinkel.

 Den vita dörren leder direkt in till marsvinsrummet, himla praktisk när det är matningsdax =)


Å så själva boningshuset, just nu välfyllt med hö, för det är inte sådär jättemånga grader på nätterna...men djuren verkar inte bry sej om det alls, tvärtom, tror jag dom gillar när det är lite kyligt.

Av Ulle W - 16 juni 2008 15:40

Jag samlar på vackra halsband från det danska smyckeföretaget Pilgrim. Det började för några år sen, då jag fick mitt första i födelsedagspresent av min mor. De andra har jag fyndat på Tradera, och i dag kom det ett med posten. Sprillans nytt med prislappen kvar, nypris 449:- och jag fick det för 205:- inkl frakt =)

Blir perfekt att ha på bröllopet jag ska på nästa lördag.



Av Ulle W - 16 juni 2008 15:35

Vi har ju en ny liten kattunge....och det är lite si och så med rumsrenheten. Han har en tendens att krypa in bakom gardinerna och göra det "stora". Idag fick jag nog, jag stod alldeles bredvid och ändå sätter han sej och skiter där bakom! Jag blev skogstokig, grabba tag i katten på ett sätt som var allt annat än djurvänligt *skäms* och så fick han åka ut i regnet...samtidigt som jag vrålade nåt i stil med "din förbannade jävla kattjävel!!"

Vår förra katt Findus blev oxå kallad för det emellanåt, fast av andra själ.

Då utbrister Jennie "-Nu har vi fått en till kattjävel, mamma...."

Av Ulle W - 14 juni 2008 16:21

Värsta ovädret drog fram över Grycksbo på förmiddagen. Himlen blev kolsvart och rätt som det var small det till...det blixtrade och small lite överallt runt huset, så åskan måste ha varit alldeles ovanför vårat hus! Det utbröt lite panik, när alla sladdar till tvapparater, datorer och telefoner skulle ryckas ur!

Ovädret drog bort och hela familjen har spenderat några timmar på stan. Mannen handlade en till gitarr till våra flitigt använda Guitar Herospel...så nu har vi haft en intern kamp, jag och mannen....jag vann flest ggr så han blev sur *hihi*


Om ett tag ska vi bege oss in till stan igen och käka grekisk mat tillsammans med våra vänner L och PG och alla ungarna (totalt 6 st blir det)


På djurfronten händer inte så mycket, hade hoppast på att få klart taket på uteburen i dag, men ingen höjdare att snickra när allt är blött blött och blött. Det är ju ändå lite för kallt att släppa ut dom, så det går i och för sej inte så mycket att bygget får vänta.


Annars är det Dragons Chanelle som är högdräktig, men Aston Martin, så det här blir hans sista kull....blir nog lite skojiga pettar hoppas jag, Chanelle är ju american crested brindle och Aston var satin golden....

Ska ta mej i kragen och få tummen ur och fota alla små hanar som är till salu. En DE golden är så hiskeligt sött typad, men dubbla veck och pälsriktningsfel gör att han får gå till pet. De andra hanarna är oxå rätt så trevliga, lite längre i snokarna, men bra färg och inga veck. Fick mail från en uppfödare i Finland som sökte goldens, så kanske jag får skicka nån av småkillarna dit?

Har fått iväg anmälan till SM, blev bara 4 st, men jag känner att jag inte orkar trimma några flera just nu.

Det blir iallafall följande som får följa med

JumJums X-Carlet, selfjunior PE golden

JumJums Yohannes, crestedjunior PE golden

JumJums Ramblin Rose, selfsenior PE golden

JumJums Othello, rex 7 månader silveragouti

Ser verkligen fram emot SM, ska bli lite av en semester för mej, utan ungar och man, bara umgås med marsvinsvänner en hel helg =)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards