Mitt liv

Direktlänk till inlägg 10 september 2007

Att man ska behöva förklara sej jämt!

Av Ulle W - 10 september 2007 19:29

För att nu klargöra en del, ang en arg kommentar i mitt förra inlägg....

Läs nu ordentligt flera ggr, så inte någon missförstår det hela, och känner att denne måste skriva nåt arg....igen.


Min satinhona Fairlaine avlivade alltså igår. Det gjordes på ett fullständigt humant och etiskt riktigt sätt, och hon behövde inte lida en sekund.

Anledningen till att jag tog det beslutet var att, på inrådan av en mycket duktig och erfaren domare, som tydligt kände att hon hade tendenser till början av OD, eller satinsjuka som det oxå kallas. En sjukdom som drabbar just satiner, och gör att skelettet kalkas ur och till slut kan dom inte gå utan ligger bara på sidan. Jag tog bort en annan satin i början av sommaren, SV-06 SCh Dovne, som då hade en rätt så långt framskriden form av OD. Varför jag inte tog bort henne tidigare var pga att jag inte hade en aning om hur symptomerna för OD såg ut. Men insåg till slut att det var det som var felet, och hon avlivades alltså.


Jag må vara en fruktansvärt vidrig människa som avlivar djur, innan dom är "riktigt" sjuka...men i det här fallet ansåg jag att det var mer humant mot henne att slippa utveckla OD ordentligt och få svårigheter med att gå...

 
 
Ingen bild

Sara

10 september 2007 20:59

Hur känner man om de har OD? om de inte fått ont än...? *nyfiken*

 
Ingen bild

Ullis

10 september 2007 22:39

Absolut humant att ta det beslutet!
Att se dem tyna bort i OD är nog ingen rolig syn och dessutom innebär det ju stort lidande för marsvinet.

 
Ingen bild

Ulle

11 september 2007 07:32

Sara. Det känns när man tar i djuret, det blir alldeles stelt och spänner sej. Sen är det svårt att få det att ställa upp sej på utställningsplattan, det drar in rumpan hela tiden.
Sen om man håller djuret emot sej, med magen framåt så att säga, så drar den ihop bakbenen..."vanliga" marsvin brukar spreta rätt så bra med bakbenen när man håller den just så...

 
Ida

Ida

11 september 2007 09:21

Kanske är tasktigt att säga så, men helt ärligt tror jag att visst kan det finnas friska satiner, men att en stor del av dessa bara är "friska" för att ägaren inte känner igen de tidiga symptomen. Några såna exempel har jag sett med egna ögon. Marsvin klagar ju inte direkt när de har ont, det ska rätt mycket till för det.
Du vet att du har mitt fulla stöd i alla fall...

http://idefix.bloggagratis.se

 
Åsa

Åsa

11 september 2007 17:44

Klart det var humanast för marsvinet.
Är ju inget lätt beslut att ta att man ska avliva dem.

Vi har ju själva två satiner (som kelisar) och jag försöker hålla koll på dem med OD i bakhuvudet så att jag ska kunna upptäcka det i skaplig tid isåfall.
Har ju aldrig sett ett marsvin med det men läst om det. Din beskrivning här till Sara var också bra att ha med sig.Dock hoppas jag förstås att våra ska få vara friska men får de OD så självklart ska de inte behöva bli allt sämre och plågas utan då får man inte vara självisk och ha dem kvar utan ta beslutet om avlivning för deras bästa.

http://klackebo.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

14 september 2007 11:16

Ser att Sara även har skrivit här... =/
Och att ni diskuterar OD.. så tänkte bara säga vad jag tycker... Hoppas det går bra=)
Hon skrev för bara ett litet tag i min blogg, så jag hoppas att hon läser detta.

Sara: Nu har jag ju inte sett honan själv, men tyvärr så är det ju så att visa satins tvärr drabbas så tidigt som vid 4 månader=(. Så du behöver inte ta i så mycket, för de kan faktiskt drabbas tidigare än ett års ålder, även senare.

Ulle: Väldigt tråkit att läsa om detta, då satin verkligen är väldigt fina=).
Hade ju kanske tänkt låna Gigantes av Emma, då han verkligen är super fin.
Men får ta och leta upp en ny hane, då detta inte är något önskvärt ju=(.
Men att gå efter de symptomen som du skrev stämmer nog inte i alla fall, men säkert i vissa, då mina två crested honor här hemma inte vill ställa upp sig utan drar in rumpan när man gör de.
Men precis som du sa till Sara så avlivar man ju inte en hona som placerat sig så bra på utställningar, utan någon anledning.

Ida: Har inte vad jag kan komma ihåg sett några symptom på OD på de gamla satins som jag haft, men detta var ju väldigt länge sedan... Håller nu sten koll på min satin hane som är 1år och 3mån, men inga tecken på OD=)

http://starlightsmarsvin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulle W - 25 oktober 2012 16:58


Sov Gott våran allra vackraste GP JumJums Hilda      Lite ironiskt är det allt att hon dör den 25 oktober. Samma datum för 3 år sen fick jag min sista kull med marsvin...det börjar kännas mer och mer att mitt liv med marsvinen börjar ta slut. ...

Av Ulle W - 28 september 2012 19:59


Såg en liten annons i morgontidningen, där dom sökte tama smådjur till en långfilmsinspelning här i Falun. Jag nappade ju direkt och messade till numret som angavs, och skrev att jag hade två supertama marsvin att erbjuda. Fick ett svar att dom ville...

Av Ulle W - 24 september 2012 19:36


Har fyndat rejält idag. Vi tog en tur till Sågmyra för lite shopping. Blev 3 linnen och dessa snyggingar till mej.   299:- på Scorett        ...

Av Ulle W - 23 september 2012 16:38

Innehållsrik helg! Fredag...konkursutförsäljning på Expert. Vi grävde långt ner i våra plånböcker och fyndade en del...fast kön innan dom öppnade var lång, och kön ut för att betala var oxå lång. Sammanlagt 3 timmar tog det från det att jag ställde...

Av Ulle W - 20 september 2012 10:33

Nu tänker jag ta upp ett ämne, som gett mej lite funderingar. Det här med vaccinationer av barn.   Min äldsta dotter Johanna har nyss fyllt 16 år. Hon har endast fått sprutorna som skyddar mot polio och stelkramp. Och dom fick hon som liten. Den ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards