Mitt liv

Direktlänk till inlägg 15 februari 2008

Allra sötaste Valentin!

Av Ulle W - 15 februari 2008 14:50

Jag har frångått mina principer, ang att stödmata ungar, men den här söta varelsen kan jag bara inte se tyna bort!

Det är lilla rexpojken JumJums Valentin som föddes i onsdags morse, hans 4 syskon var dödfödda, och lille Valentin vägde bara ynka 47g. Men nu stödmatas han alltså och har ökat till stadiga 60g. Han äter villigt och nästan hugger efter sprutan när det är dax!

Hans mamma Villa Villerkulla är en urusel mamma (Annie, vad har du gjort?)

Hon är mest besvärad när ungen kommer i närheten.

Nåja, vi får se hur det går, håll tummarna att Valentin överlever och blir en stor och stark kille =)


Appropå stödmatning, skulle behöva lite råd ang vad som är en lämplig dos mat varje gång. Jag använder mej av en 1 ml spruta.


 
 
Ewa

Ewa

15 februari 2008 17:39

Vicken plutt. Puss!

http://fundringar

 
Johanna

Johanna

15 februari 2008 18:18

Så mycket det bara går skulle jag säga, det kan variera från 1ml per gång till fem - kanske mer? Det jag alltid har försökt med är att försöka få ungen att äta själv så man slipper sprutan, dvs göra i ordning kligröt av det man har som substitut för mjölken. För att lyckas tror jag att man måste mata på med högst 2h mellanrum största delen av dygnet och högst 6h på natten... Och en väldigt viktig komponent är ju värmen - mycket energi går åt bara till det och inte till att växa. Hejja dig! Hoppas det går bättre än vad det gjorde för mig. Försök få någon att hjälpa dig också, för man kan bli sinnesjuk av att vara marsvinsmamma...

http://beatniks.bloggagratis.se

 
Annie

Annie

15 februari 2008 19:33

Vilket gulligt foto du tagit :-)

Vet inte om jag ska svara på det där, din direkta fråga ;-) men seriöst så tittar jag ALLTID på hur mamman reagerar på sin kull innan jag sätter igång med stödmatning. Jag har faktiskt aldrig lyckats rädda en unge där mamman har valt att strunta i den. Litar på honornas omdöme mer än mitt eget just i det fallet. Kanske också därför Davinia inte var med och hjälpte till vid forlossningen. Däremot om mamman är dålig och inte KAN sköta sin kull, så har det oftast lyckats.

Frågan om hur mycket, så märker man ju direkt när bäbisen ryggar tillbaka och känner sej mätt. Mer än så behöver man inte ge varje gång, eftersom det då börjar bli tal om tvångsmatning istället för stödmatning. Mata så ofta som möjligt. Själv har jag en regel, att jag måste i första hand kunna sköta mitt jobb och min sömn ostört framför stödmatningen. Annars packar jag ihop och är inte till glädje för någon. Klarar inte ungen sej på 2 matningar på morgonen och 3-4 på kvällen, så är det ändå inte någon hög livsvilja i den. När ungen är tillräckligt alert så kan man sätta en liten musflaska med fortimel i buren, så att ungen själv lär sej ta vartefter den behöver. Måste rengöras och bytas ut fortimel två tre gånger om dagen, eftersom det lätt kläggar igen i flaskan.
Jag sätter också mamma och bebis i mindre bur för att "fösa ihop" dem.

Lycka Till och jag hoppas innerligt att det går bra för lille söte Valentin.

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulle W - 25 oktober 2012 16:58


Sov Gott våran allra vackraste GP JumJums Hilda      Lite ironiskt är det allt att hon dör den 25 oktober. Samma datum för 3 år sen fick jag min sista kull med marsvin...det börjar kännas mer och mer att mitt liv med marsvinen börjar ta slut. ...

Av Ulle W - 28 september 2012 19:59


Såg en liten annons i morgontidningen, där dom sökte tama smådjur till en långfilmsinspelning här i Falun. Jag nappade ju direkt och messade till numret som angavs, och skrev att jag hade två supertama marsvin att erbjuda. Fick ett svar att dom ville...

Av Ulle W - 24 september 2012 19:36


Har fyndat rejält idag. Vi tog en tur till Sågmyra för lite shopping. Blev 3 linnen och dessa snyggingar till mej.   299:- på Scorett        ...

Av Ulle W - 23 september 2012 16:38

Innehållsrik helg! Fredag...konkursutförsäljning på Expert. Vi grävde långt ner i våra plånböcker och fyndade en del...fast kön innan dom öppnade var lång, och kön ut för att betala var oxå lång. Sammanlagt 3 timmar tog det från det att jag ställde...

Av Ulle W - 20 september 2012 10:33

Nu tänker jag ta upp ett ämne, som gett mej lite funderingar. Det här med vaccinationer av barn.   Min äldsta dotter Johanna har nyss fyllt 16 år. Hon har endast fått sprutorna som skyddar mot polio och stelkramp. Och dom fick hon som liten. Den ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards