Mitt liv

Direktlänk till inlägg 22 januari 2008

Fenomenet "dagsländor"

Av Ulle W - 22 januari 2008 14:19

Det finns ett fenomen i marsvinsvärlden, som jag brukar kalla för "dagsländor". Under mina år som marsvinuppfödare har jag råkat på dessa dagsländor några ggr. Dessa sk dagsländor, får helt plötsligt ett infall, ringer runt till olika uppfödare och köper på sej ett jättegäng med djur, gärna av 5-6 olika raser. Dom frågar ivrigt, verkar superintresserade, lovar att ställa ut och bla bla bla munlädret är supersmort! Som uppfödare känns det roligt att sälja fina djur till dom här personerna, just för att dom verkar så himla intresserade.

Sen går det några veckor, på sin höjd några månader...då dom helt plötsligt kommer på att, hjälp! Jag har ju alldeles för många djur, det här klarar jag inte av, varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Eller så blir nåt djur sjukt och dom inser att shit! Det kostar ju tusen spänn att ta djuret till veterinären!!! Eller, jäsingen vad dom käkar hö, jag kan ju inte köpa hö på Granngården för hur mycket som helst och känner ingen bonde som jag kan köpa av....

Det är då man, förhoppningsvis, blir kontaktad och denna dagslända ber lite försynt om man möjligtvis kan ta tillbaka djuret dom köpt? eller så ser man en annons på nätet där alla djur är till salu....eller i värsta fall så hittar man sina djur i djuraffären!!


Jag vet inte om det är jag som är fånig som spekulerar över sådan här, men jag anser att ett djurinköp ska vara väääääääl planerat, och att man inte köper på sej kanske 10-15 djur på en gång utan att tänka igenom allt noga före.


 
 
Ingen bild

Cass

22 januari 2008 14:47

Dessutom tycker jag att det hör till att personen skaffar en hemsida där den kallar sig uppfödare, gärna med redan valt uppfödarnamn, långt innan första paret ens är ihopsatt. Hmmm...

 
Ingen bild

Ulle

22 januari 2008 15:01

Ja just ja, den glömde jag! Å så ska man gärna byta uppfödarnamn några gånger oxå!

 
Angelika

Angelika

22 januari 2008 16:22

Vilken tur att man inte råkat ut för dessa "dagsländor" ännu. Vad jag vet iallafall...

http://narnias.bloggagratis.se

 
Ewa

Ewa

22 januari 2008 16:50

Nötterna finns precis överallt!
Det värsta är att det är marsvinen som drabbas. >:-(

http://fundringar

 
Jennifer

Jennifer

22 januari 2008 16:50

Jag håller med dig Ulle! Det är för jäklgit att dessa dagsländor inte lär sig! Ena stunden ska de ha kvar djruen,s en sälja, och sen igen ha kvar för att till slut antagligen sälja djuren. Men det är en lååååång väg att gå innan de beslutar sig. Nääää, tänk om folk kunde behandla djur bättre och verklgien tänka på att de är små individer och inte en leksak man kan kasta undan när man har tröttnat!

http://www.kizbaz.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Cas igen

23 januari 2008 09:03

Har sett flera exempel på dessa *host* uppfödare som har försäljningsregler klara långt långt innan de fått sin första kull. Okej, man kan vara ute i god tid, men en del saker ska man kanske lära sig av erfarenhet? T ex "om du inte kan ha kvar djuret kan jag alltid ta tillbaka det". Det låter ju vackert, men är man en dagslända har man inte kvar några marsvin om ett år när barnet som köpte det har tröttnat. Då kan man ju heller inte garantera att man kan ta tillbaka det. Eller ännu värre, "jag är mån om att mina marsvinsungar säljs till goda och varaktiga hem". VILKA marsvinsungar då? Suck och dubbelsuck.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulle W - 25 oktober 2012 16:58


Sov Gott våran allra vackraste GP JumJums Hilda      Lite ironiskt är det allt att hon dör den 25 oktober. Samma datum för 3 år sen fick jag min sista kull med marsvin...det börjar kännas mer och mer att mitt liv med marsvinen börjar ta slut. ...

Av Ulle W - 28 september 2012 19:59


Såg en liten annons i morgontidningen, där dom sökte tama smådjur till en långfilmsinspelning här i Falun. Jag nappade ju direkt och messade till numret som angavs, och skrev att jag hade två supertama marsvin att erbjuda. Fick ett svar att dom ville...

Av Ulle W - 24 september 2012 19:36


Har fyndat rejält idag. Vi tog en tur till Sågmyra för lite shopping. Blev 3 linnen och dessa snyggingar till mej.   299:- på Scorett        ...

Av Ulle W - 23 september 2012 16:38

Innehållsrik helg! Fredag...konkursutförsäljning på Expert. Vi grävde långt ner i våra plånböcker och fyndade en del...fast kön innan dom öppnade var lång, och kön ut för att betala var oxå lång. Sammanlagt 3 timmar tog det från det att jag ställde...

Av Ulle W - 20 september 2012 10:33

Nu tänker jag ta upp ett ämne, som gett mej lite funderingar. Det här med vaccinationer av barn.   Min äldsta dotter Johanna har nyss fyllt 16 år. Hon har endast fått sprutorna som skyddar mot polio och stelkramp. Och dom fick hon som liten. Den ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards