Mitt liv

Alla inlägg den 22 januari 2008

Av Ulle W - 22 januari 2008 18:32

oj oj, här blir det nog bäbisar vilken dag som helst! Det är dotterns pettis Vibys Wilma som är 70 dygn på söndag. Hon är en supersöt black magpie och är dräktig med en chokladhane, så det blir väl lite fläckiga pettisar kan jag tänka?  Wilma har jordens mysigaste temperament som jag hoppas hon för vidare till sina ungar. Hon är alltid så där jättenyfiken på vad man pysslar med när man är i marsvinsrummet. Hon hänger över kanten och iaktar en hela tiden! Och aldrig några problem att lyfta upp, låter till och med sej klappas när hon sitter i buren, utan att springa iväg och gömma sej. Så dessa ungar kommer säkerligen bli idealiska petgrisar =)

Wilma är iallafall rätt så mycket öppen, så jag gissar på att hon föder på fredag, på dygn 68 och att det blir 3 st ungar....

Av Ulle W - 22 januari 2008 14:19

Det finns ett fenomen i marsvinsvärlden, som jag brukar kalla för "dagsländor". Under mina år som marsvinuppfödare har jag råkat på dessa dagsländor några ggr. Dessa sk dagsländor, får helt plötsligt ett infall, ringer runt till olika uppfödare och köper på sej ett jättegäng med djur, gärna av 5-6 olika raser. Dom frågar ivrigt, verkar superintresserade, lovar att ställa ut och bla bla bla munlädret är supersmort! Som uppfödare känns det roligt att sälja fina djur till dom här personerna, just för att dom verkar så himla intresserade.

Sen går det några veckor, på sin höjd några månader...då dom helt plötsligt kommer på att, hjälp! Jag har ju alldeles för många djur, det här klarar jag inte av, varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Eller så blir nåt djur sjukt och dom inser att shit! Det kostar ju tusen spänn att ta djuret till veterinären!!! Eller, jäsingen vad dom käkar hö, jag kan ju inte köpa hö på Granngården för hur mycket som helst och känner ingen bonde som jag kan köpa av....

Det är då man, förhoppningsvis, blir kontaktad och denna dagslända ber lite försynt om man möjligtvis kan ta tillbaka djuret dom köpt? eller så ser man en annons på nätet där alla djur är till salu....eller i värsta fall så hittar man sina djur i djuraffären!!


Jag vet inte om det är jag som är fånig som spekulerar över sådan här, men jag anser att ett djurinköp ska vara väääääääl planerat, och att man inte köper på sej kanske 10-15 djur på en gång utan att tänka igenom allt noga före.


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards