Mitt liv

Direktlänk till inlägg 25 juni 2007

Kloklippning och annat smått och gott

Av Ulle W - 25 juni 2007 08:44

Blev inget bloggande igår, ägnade så gott som hela dagen till alla pälsbollarna eftersom det formligen störtregnade hela dagen.

Städade alla burar, vilket alltid är lika trevligt när det är klart.

Klippte klorna på ALLA djuren (ja, inte på dom nyfödda ungarna såklart)

Jag har 42 st marsvin och varje marsvin har 14 klor (eller Phyllis hon har 15, en extra liten klo på klon, om man säger så)

Räkna då ut hur många klor som klipptes igår??? 588 klor! " Många klor blir det" som Peter Dalle skulle sagt.

Vidare så började jag trimma lite smått på dom juniorerna som ska med till Väddö i augusti, dax att börja hantera dom så dom är snälla och glada tills dom ska göra utställningsdebut =)

Pga regnvädret blev det inget gräs till dom, utan jag lyxade till det och shoppade loss på Lidl istället. Det blev morötter, bladpersilja, broccoli och salladskål för 52:-. Dom verkade faktiskt rätt nöjda att få lite variation i kosten.

Rätt kul att se när dom får så här lite olika grönsaker inlagda i buren, vad dom väljer först. Favoriten i alla burar var helt klart bladpersiljan, den försvann i ett nafs! Sen gick dom lös på morötterna, sen broccolin och sist kålen....Det är så attans synd att bladpersilja är så pass dyrt =( Inget man köper så där jätteofta.

Utopia har haft toxsymptomer sen hon födde sin kull förra veckan. Men jag tvingat och tvingat i henne godsaker och igår såg hon inte lika risig ut. Hon skrek då i högan sky när jag skulle torka henne torr under hakan (dom dregglar rätt så rejält när dom toxar) Käkade bladpersiljan med god aptit. Däremot har en av hennes ungar dött, den minsta yttepyttiga...

Men Rose Red har massor av mat till sina ungar så hon har förbarmat sej över Utopias oxå...dom är för underbara dom här marsvinsmammorna! Aldrig nåt tjafs om mina och dina ungar. Bäbisarna dom går från mamma till mamma och äter sej mätta.


Nu blev jag sådär förutseende igen och skrivar om nåt som övriga icke marsvinsmänniskor inte har en aning om vad det är...toxa, eller toxicos, vad sjutton är det? Jo, en form av havandeskapsförgiftning som, tyvärr rätt ofta, drabbar den redan dräktiga honan eller när hon just fött. Ofast får detta en dödlig utgång, men jag har faktiskt lyckast rädda 4 st toxande honor tillbaka till livet!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulle W - 25 oktober 2012 16:58


Sov Gott våran allra vackraste GP JumJums Hilda      Lite ironiskt är det allt att hon dör den 25 oktober. Samma datum för 3 år sen fick jag min sista kull med marsvin...det börjar kännas mer och mer att mitt liv med marsvinen börjar ta slut. ...

Av Ulle W - 28 september 2012 19:59


Såg en liten annons i morgontidningen, där dom sökte tama smådjur till en långfilmsinspelning här i Falun. Jag nappade ju direkt och messade till numret som angavs, och skrev att jag hade två supertama marsvin att erbjuda. Fick ett svar att dom ville...

Av Ulle W - 24 september 2012 19:36


Har fyndat rejält idag. Vi tog en tur till Sågmyra för lite shopping. Blev 3 linnen och dessa snyggingar till mej.   299:- på Scorett        ...

Av Ulle W - 23 september 2012 16:38

Innehållsrik helg! Fredag...konkursutförsäljning på Expert. Vi grävde långt ner i våra plånböcker och fyndade en del...fast kön innan dom öppnade var lång, och kön ut för att betala var oxå lång. Sammanlagt 3 timmar tog det från det att jag ställde...

Av Ulle W - 20 september 2012 10:33

Nu tänker jag ta upp ett ämne, som gett mej lite funderingar. Det här med vaccinationer av barn.   Min äldsta dotter Johanna har nyss fyllt 16 år. Hon har endast fått sprutorna som skyddar mot polio och stelkramp. Och dom fick hon som liten. Den ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards